با انواع دستگاه های کارتخوان آشنا شوید!

با انواع دستگاه های کارتخوان آشنا شوید!

دسته بندی: دستگاه کارتخوان/مقاله

انواع دستگاه های کارتخوان را بشناسید!

با افزایش گسترده کارت خوانها در بازار و پیشرفت در فناوری ، شاید تعجب آور نباشد که دنیای کارتخوان ها به طور قابل توجهی رشد کرده است. انواع مختلفی از کارتخوان های مختلف در بازار وجود دارد. هر کدام از این کارتخوان‌ها به گونه ای طراحی و ساخته شده اند که طیف وسیعی از نیازهای پذیرش پرداخت مشاغل را برآورده می کند. برای آشنایی با انواع دستگاه های کارتخوان در ادامه با نوین ارتباط کارنیل همراه باشید.

استفاده از این دستگاه‌ها باعث شده است که مردم پول نقد کمتری را همراه خود جابجا کنند. تقریبا تمام کسب و کارهایی که به گونه ای با مردم ارتباط مستقیم دارند به سمت این دستگاه‌های کوچک پرکاربرد رفته‌اند.  برای انتخاب یک کارتخوان مناسب برای کسب و کار خود ابتدا باید با انواع آن و کاربرد آن آشنا شوید. به طور کلی دستگاه‌های کارتخوان به دو دسته کلی ثابت و سیار تقسیم می‌شوند. کارتخوان ثابت شامل: تلفنی، شبکه ای، اینترنتی، بلوتوثی و کامپیوتری است و کارتخوان سیار شامل: سیم کارتی، موبایلی و اندرویدی می‌باشد.

برای انتخاب نوع دستگاه کارتخوان باید نوع کسب و کار و محل کار خود را در نظر بگیرید. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید مقاله بهترین دستگاه کارتخوان برای مشاغل را مطالعه نمائید.

در این مقاله، به برخی از رایج ترین انواع دستگاه های کارتخوان می پردازیم. دستگاه‌های کارتخوان بر اساس نوع تجارت شما متفاوت است. برخی از آنها قابلیت چاپ رسید را دارند و برخی دیگر ا ویژگی های منحصر به فردی برخوردار هستند. خدمات پرداخت آنلاین مانند درخواست های پرداخت یا پرداخت از طریق کد QR صورت می گیرد.

انواع دستگاه های کارتخوان - کارتخوان پوز

کارت­خوان­ های ثابت:

  • کارت خوان­ تلفنی(dial-up)

این دستگاه­ها برای اتصال به شبکه های بانکی از اینترنت خط تلفن ثابت استفاده می­کنند. مودم های دایل آپ برای ارسال اطلاعات از خطوط مستقیم تلفن بهره می­برند. این تکنولوژی امروزه در کامپیوترها استفاده نمی شود. اما هنوز هم برخی با این روش کار می­کنند. از معایب این نوع می­توان به اشغال شدن خط تلفن اشاره کرد. بنابراین، برای کسب و کارهایی مناسب است که تعداد دفعات استفاده و مجموعه تراکنش­های آن­ها کم است.

  • کارت­خوان­های روی میز

کارت خوان روی میز یک دستگاه ثابت است که معمولاً روی میز فروشنده قرار می گیرد. از این رو به همین نام نامیده می شود. این نوع دستگاه کارت خوان تلفن همراه نیست، که در زیر با جزئیات بیشتری در مورد آن صحبت شده است. در این سناریو به جای این که فروشنده به مشتری مراجعه کند، این مشتری است که برای پرداخت باید به کارت خوان مراجعه کند. این نوع دستگاه ها بیشتر در صنعت خرده فروشی یافت می شوند.

کارت­خوان­ های سیار:

  • کارت­خوان شبکه ­ای(LAN)

همانطور که از نام آن پیداست، از کارت شبکه برای اتصال استفاده می کند. کافیست از پورت پشت دستگاه کارتخوان یک کابل شبکه به محل سوئیچ یا مودم خود وصل کنید. در این حالت بدون نیاز به خط تلفن، دستگاه کارتخوان از طریق اینترنت به شبکه متصل شده و فرایند ارسال اطلاعات با سرعت بالا انجام می‌شود. سرعت بالای این نسل از کارتخوان‌ها برای فروشگاه‌های بزرگ مانند فروشگاه‌های زنجیره ای و مراکز خریدی که تراکنش‌های بالا و پیوسته نیاز دارند بسیار مناسب است. تقریبا تمامی کارتخوان‌های ثابت فعلی مثل دستگاه کارتخوان PAX مدل S80 دارای چنین قابلیتی هستند.

  • کارتخوان­ اینترنتی(Wi-Fi)

این نوع کارتخوان سیار شبیه موبایل، تبلت یا لپ‌تاپ از امواج WiFi برای اتصال به شبکه اینترنت استفاده می‌کند. این دستگاه تا شعاعی که برد فرستنده وای‌فای آن را پوشش می‌‌دهد قابلیت جابجایی دارد. کارت خوانهای موبایل فروشنده را به یک مکان محدود نمی کنند. بلکه قادر می سازد تا در حین حرکت پرداخت های خود را انجام دهد. به منظور پردازش پرداخت ها ، آنها از طریق سیم کارت/داده یا از طریق Wi-Fi به اینترنت متصل شده و پرداخت ها را با استفاده از فناوری GPRS پردازش می کنند. صنایعی که اغلب از دستگاه های کارت خوان تلفن همراه استفاده می کنند عبارتند از رانندگان تاکسی ، پیک های تحویل کالا و تجار.

  • کارت­خوان بلوتوثی

دستگاه­هایی با تکنولوژی بلوتوث در گذشته نه چندان دور طرفداران فراوانی داشتند. اما امروزه با ایجاد راه‌های ارتباطی آسان تر و سریع تر استفاده از بلوتوث اندکی محدود شده است. به همین دلیل استفاده از این نوع بسیار کمتر از سایر انواع آن است. این دستگاه همانند سایر کارت­خوان ها از خط تلفن و یا اینترنت استفاده می­کند. کاربرد این دستگاه بیشتر در رستوران‌ها، کافی‌شاپ‌ها و سایر فروشگاه‌ها می‌باشد.

  • کارت خوان کامپیوتری(PC-POS)

این نوع دستگاه کمی ناشناخته تر از بقیه است. تکنولوژی آن طوری است که برای انجام عملیات‌های بانکی نیاز دارد که به یک سامانه کامپیوتری متصل شده و با استفاده از آن عمل نماید. این دستگاه کارتخوان را اغلب می‌توانید در داروخانه‌ها، فروشگاه‌های زنجیره ای و مراکز خرید مشاهده کنید. در این صورت نیاز به چاپ فاکتورهای کاغذی برای مشتریان دارند.

با اتصال این دستگاه به صندوق فروشگاهی و نرم‌افزار حسابداری پس از محاسبه مبلغ فاکتور، دستور انجام تراکنش به همراه مبلغ و سایر اطلاعات مورد نیاز به کارتخوان منتقل می‌شود. بستر اتصال مستقیم کارتخوان با دستگاه‌های دیگر مثل صندوق فروش یا نازل پمپ بنزین یک رایانه‌ی واسط است که قادر است هر نوع فعالیت مورد نیاز تعریف شده بین دو دستگاه را انجام دهد.

  • برنامه‌های نرم­ افزاری مربوط به کارت­خوان

در نهایت، در آخرین دسته بندی، برنامه های نرم افزاری کارتخوان وجود دارد. در اصل، اینها برنامه هایی هستند که می توانند تلفن همراه شما را به پایانه پرداخت یا کارت خوان تبدیل کنند. بدون نیاز به سخت افزار اضافی اطلاعات دارنده کارت را می خواند و این اطلاعات را به بخش های مربوطه جهت پروسه تایید پرداخت انتقال می دهد. این راه حل، کار را برای متخصصان در حال حرکت، پیک ها و متخصصان تحویل، بازارهای فصلی، کامیون های مواد غذایی و موارد دیگر آسان می کند.

انواع دستگاه های کارتخوان - کارتخوان سیار

روش های پرداخت با کارت اعتباری

اکثر این نوع پرداخت ها، به جز کارتخوان مجازی و نرم افزاری ، می توانند پرداخت نوار مغناطیسی، بدون تماس و تراشه و PIN را نیز بپذیرند. در اینجا برخی از رایج ترین روش های پردازش پرداخت که خوانندگان کارت از آنها استفاده می کنند، آورده شده است:

  • تراشه و پین

پرداخت با Chip & PIN همان چیزی است که از نام آن مشخص است. تراشه در کارت خوان قرار می گیرد و سپس پین چهار رقمی دارنده کارت را برای احراز هویت و تأیید تراکنش درخواست می کند. این روش، همراه با پرداخت های بدون تماس که در زیر مورد بحث قرار گرفته است ، ایمن تر از پرداخت های نوار مغناطیسی است.

  • نوار مغناطیسی

از بین سه نوع ذکر شده در بالا ، روش پرداخت نوار مغناطیسی تقریبا قدیمی شده است. زیرا در گذشته مشتریان را ملزم می کرد که کارت خود را روی پایانه کارت بکشند. به دنبال آن رسید و امضا روی رسید را تأیید کنند تا خرید آنها انجام شود. با این حال، واضح است که این روش به دلیل سهولت در جعل امضا و پرداختهای Chip & PIN زمینه تقلب را برای سوءاستفاده کنندگان فراهم می کند.

  • پرداخت های بدون تماس

می توانید با ضربه زدن روی کارتخوان یا قرار دادن آن برای چند ثانیه روی کارت خوان، پرداختهای بدون تماس را انجام دهید تا فناوری RFID بدون تماس بتواند داده های کارت را بخواند و در مراحل تأیید تراکنش به طرف های مربوط ارسال کند. پرداخت از طریق تبادل داده با خود کارت به طور خودکار تأیید می شود.

  • کارت­خوان جیبی یا موبایل(MPOS)

کارتخوان جیبی یا موبایل انواع دستگاه های کارتخوان است که امروزه در بازار جهانی بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. به دلیل اینکه برخی از فروشندگان محل ثابتی ندارند، نمی توانند دست به دامن کارتخوان های رومیزی شوند. یا به اندازه کافی تراکنش ندارند، انتخاب این نوع دستگاه برایشان بسیار مناسب است. این دستگاه‌ها با فناوری GPRS به شبکه بانکی متصل شده و اطلاعات را بر بستر داده‌ی موبایل منتقل می‌کنند MPOS ها که در ظاهر به موبایل شبیه هستند اما از لحاظ ابعاد از موبایل هم کوچک ترند و یک شکاف مخصوص کارت کشیدن دارند، از طریق بلوتوث به موبایل یا تبلت وصل می‌شود و امکان پذیرش کارت‌های بانکی را فراهم می‌کند.

  • کارت­خوان سیم کارتی(GPRS)

این دستگاه نسل اول از کارتخوان های سیار می باشد. یکی از بهترین دستگاه‌های کارتخوانی است که قابلیت استفاده در مکان‌های مختلف را دارد. کارتخوان سیار از بستر داده‌ی موبایل برای اتصال به شبکه اینترنت استفاده می‌کند. به این صورت که پشت دستگاه همانند موبایل محلی برای قرار دادن سیم‌کارت وجود دارد. دستگاه قادر است از طریق فناوری GPRS اطلاعات را ارسال کند. معمولا اکثر دستگاه‌های پوز سیم‌کارتی، باتری هم دارند. این امر صاحب دستگاه را قادر می‌سازد آن را بدون محدودیت به هر نقطه‌ای منتقل و استفاده کند. این نوع کارتخوان به دلیل سهولت جابجایی به کارتخوان‌های بی‌سیم هم مشهور است.

در انتخاب نوع کارت­خوان دقت کنید

همه مشاغل در حال رقابت هستند و می خواهند درآمد بیشتری کسب کنند. استفاده از کارت خوان در کسب و کار شما یکی از راه های دستیابی به این هدف است. این امر به مشاغل این انگیزه را می دهد تا پرداخت ها را با استفاده از انواع دستگاه های پوز اعم از میز کار، تلفن همراه و … انجام دهند. اما با توجه به نوع کسب و کار، محل کار و امکانات اینترنتی باید ابتدا انواع دستگاه های کارتخوان را بشناسید وسپس انتخاب کنید. با توجه به این مقاله، دستگاه­های کارتخوان سیار به عنوان بهترین نوع آن شناخته شده است که در هر زمان و در هر مکانی می­توانیم از آن استفاده کنیم.

سایت نوین کارنیل، با بهره گیری از افراد متخصص تلاش دارد تا کسب و کار شما را بهبود ببخشد. در همین راستا، یکی از بهترین دستگاه های کارتخوان سیار نیولندNewland MW13 را به شما پیشنهاد می دهد. این دستگاه به دلیل ویژگی های برتری همچون سرعت و ظرفیت بالای باتری از محبوبیت خاصی برخوردار است.

4 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید