دستگاه کارت‌خوان چگونه کار می‌کند

دستگاه کارت‌خوان چگونه کار می‌کند + آموزش استفاده

دسته بندی: دستگاه کارتخوان

با پیشرفت تکنولوژی و شرایط پیش‌آمده مانند کووید -19، باعث شده تا اقتصاد دیجیتال پیشرفت کنه و مردم به تکنولوژی روی بیاورند و تمایل بیشتری به پرداخت‌های الکترونیک پیدا کنند. امروزه دیگر هیچ‌کس از پول نقد استفاده نمی‌کند و اکثراً همه پول‌های خود را در حساب‌های بانکی‌شان نگهداری می‌کنند. دستگاه کارت‌خوان، دستگاهی است که با استفاده از آن شما می‌توانید پول را به‌صورت الکترونیک از حسابتان به‌حساب شخص دیگری انتقال بدهید.

است.Point of sale مخفف POS به دستگاه کارت‌خوان، دستگاه پوز نیز گفته می‌شود؛

2445943

تاریخچه دستگاه کارت‌خوان

دستگاه کارت‌خوان در سال 1979 برای صرفه‌جویی در زمان و راحتی انتقال وجه به وجود آمد. درست در زمانی که اولین پایانه را در سال  Hypercom پرداخت توسط ویزا معرفی شد. جورج والنر متولد سیدنی استرالیا که اصالتاً مجارستانی است، شرکت
1978 تأسیس کرد و در سال 1982 تولید دستگاه‌های پوز اختصاصی را آغاز کرد. با این کار توانست بر کشورهای قاره
انجام داده است، طبق این توافقنامه جورج والنر American Express اقیانوسیه مسلط شود. جورج والنر همچنین توافقی با
دستگاه‌های پوز خود را در ایالات متحده آمریکا در اختیارشان قرار می‌دهد. در همین هنگام جورج والنر دفتر مرکزی خودش را
هم جزو اولین شرکت‌هایی بود که اقدام به تولید دستگاه‌های کارت‌خوان Verifone از استرالیا به آریزونا در ایالات متحده تغییر داد.
کرد. این شرکت در سال 1981 در هاوایی تأسیس شد.

نحوه کار دستگاه کارت‌خوان

زمانی که یک شخص از یک فروشگاه خرید می‌کند و قصد دارد پرداخت خود را با کارت اعتباری انجام دهد؛ فروشنده مبلغ را در دستگاه پوز وارد می‌کند و آن را به خریدار می‌دهد، خریدار هم پس بررسی قیمت، کارت اعتباری خود را در زبانه مخصوص می‌کشد و رمز کارت خود را وارد می‌کند. این عملیات پرداخت که به‌سرعت و تنها در چند ثانیه انجام می‌شود، در اصل طی پنج مرحله انجام می‌شود که در ادامه هر یک از مراحل را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

مرحله اول کارکرد دستگاه کارت‌خوان

بعد از عملیات پرداخت، بانک فروشنده این درخواست را دریافت می‌کند. یکی از اصلی‌ترین و همچنین مهم‌ترین وظایف بانک فروشنده این است که این در خواست‌ها را ایجاد و نگهداری کند.

مرحله دوم

بعد از دریافت درخواست توسط بانک فروشنده، این درخواست به بانک مشتری ارسال می‌شود.

مرحله سوم

بعد دریافت درخواست توسط بانک مشتری، این بانک جزئیات حساب مشتری را مورد بررسی قرار می‌دهد و همچنین با توجه‌ به رمز عبوری که در دستگاه پوز وارد شده، از صحت دارنده کارت مطمئن می‌شود و درخواست را تأیید می‌کند.

مرحله چهارم

درخواست پرداخت توسط بانک فروشنده ایجاد و نگهداری شد، بعد درخواست به بانک مشتری ارسال شده و توسط همین بانک دریافت شده، بانک مشتری از صحت صاحب کارت مطمئن شده و مبلغی را که درخواست شده است ر در حساب مشتری جستجو می‌کند تا اطمینان حاصل کند که این مبلغ موجود است یا خیر.

مرحله پنجم

بعد از تأیید پرداخت از طریق بانک مشتری، این پیام به دستگاه پوز ارسال می‌شود. این پیام توسط چاپگر دستگاه پوز چاپ می‌شود و به دست مشتری و خریدار می‌رسد. تمامی این فرایند تنها در چند ثانیه انجام می‌شود.

Payment by credit card

مزایای استفاده از کارت‌خوان

با وجود دستگاه‌های کارت‌خوان پول نقد کمتری در اختیار عموم مردم قرار می‌گیرد و این امر سبب می‌شود تا سرمایه‌های نقدی بیشتری در بانک‌ها بماند و باعث سرمایه‌گذاری‌ های بانکی و همین‌طور پیشرفت کشور می‌شود.

انجام انتقال وجه با کارت‌خوان هیچ کارمزدی از حساب بانکی برنمی‌دارد.

همین‌طور سالانه مبالغ خیلی زیادی صرف چاپ اسکناس‌ها می‌شود و صنعت چاپ هم ضرر زیادی به محیط‌زیست وارد می‌کند. با انجام عملیات پرداخت توسط کارت‌خوان ها، هزینه‌های چاپ اسکناس کم می‌شود و همین‌طور از آسیب رساندن به محیط زیست می‌کاهد.

دستگاه‌های پوز بانک‌های کوچکی هستند که برای انتقال وجه نیازی نیست شما تا بانک بروید و در وقتتان صرفه‌جویی می‌شود.

خرید دستگاه کارتخوان سیار نیولند

انواع کارت‌خوان

دستگاه‌های پوز انواع مختلفی دارند که در ادامه هر یک از آنها را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

دستگاه پوز فروشگاهی

این نوع دستگاه‌های کارت‌خوان متداول‌ترین نوع دستگاه پوز است و برای انواع گوناگون کسب‌وکار ها هم نیز مناسب است.

دستگاه پوز متصل به سیستم

این نوع دستگاه پوزها قابلیت این را دارند که به کامپیوتر و صندوق‌های فروشگاهی نیز متصل شوند. در استفاده این دستگاه‌ها نیازی نیست که مبلغ را بر روی خود کارت‌خوان وارد نمایید، مبلغ به طور مستقیم از کامپیوتر و صندوق به انتقال پیدا می‌کند. این پوز ها مناسب فروشگاه‌ها و نرم افزار های مالی و حسابداری است.

دستگاه پوز موبایلی

این نوع دستگاه‌ها، کارت‌خوان های کوچکی هستند که به موبایل شما متصل می‌شوند.

دستگاه پوز سیار

به هر دستگاه پوزی که محدود به مکان جغرافیایی خاصی نباشد، دستگاه پوز سیار می‌گویند.

چگونه کارت‌خوان مناسب خود را انتخاب کنم؟

این قضیه بستگی به کسب کار شما دارد. بری مثال اگر کسب و کار شما مکان مشخصی ندارد، دستگاه پوز سیار مناسب شما است و یا اگر کسب و کار شما طوری است که با مشتری‌های زیادی سر و کار دارید، دستگاه پوز با سرعت بالا مناسب شما است. اگر در کسب و کارتان نیازمند چاپ رسید هستید باید کارت‌خوانی را انتخاب کنید که این قابلیت را دارا باشد.

چگونه اصل و یا تقلبی بودن کارت‌خوان را متوجه شویم؟

برخی از کلاه برداران دستگاه پوزهایی شبیه به نسخه اصلی را تولید می‌کنند که اگر شما با این دستگاه‌ها انتقال وجه را انجام بدهید نه‌تنها اطلاعات حساب شما برای کلاه برداران فرستاده می‌شود بلکه آن ها می‌توانند حساب بانکی شما را نیز هک کنند. در ادامه مواردی را که می‌شود فهمید که یک دستگاه پوز تقلبی است یا خیر را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

فرورفتن زیاد کارت در دستگاه کارت‌خوان

همیشه در زمان کارت کشیدن به‌اندازه‌ای که کارت را فرومی‌کنید دقت کنید. حدود دو بند انگشت از کارتتان حتماً باید بیرون دستگاه باشد.

بزرگ بودن زبانه دستگاه کارت‌خوان

اگر در زمان کارت کشیدن متوجه شدید که زبانه کارت‌خوان گشاد است، از کارت کشیدن خودداری نمایید.

صفحه‌کلید سفت دستگاه کارت‌خوان

صفحه‌کلید کارت‌خوان ها نرم هستند و شما به راحتی می‌توانید رمز کارت بانکی خود را وارد کنید. اگر در زمان زدن رمز کارت خود متوجه سفتی صفحه کلید کارت‌خوان شدید، از انجام این عمل خودداری کنید.

در این مقاله به چگونگی کارکرد کارت‌خوان و همین‌طور انواع دستگاه‌های پوز اشاره شد. اگر شما هم برای همگام سازی کسب و کار خود با تکنولوژی به دستگاه کارت‌خوان نیاز دارید، می‌توانید از این سایت دستگاه پوز متناسب با کسب و کار خود را خریداری کنید.

 

 

 

4 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید