پایانه فروشگاهی

پایانه فروشگاهی چیست و چه کارایی دارد؟

دسته بندی: دستگاه کارتخوان/مقاله

پایانه فروشگاهی یا POS (Point of Sale) به دستگاهی می ‌گویند که در فروشگاه ها، رستوران ‌ها، فروشگاه های زنجیره ‌ای و سایر مکان ‌های خدماتی برای پرداخت نقدی یا با کارت بانکی استفاده می ‌شود. این دستگاه ها اطلاعات مربوط به فروش، موجودی، تخفیفات و مالی را به صورت آنی ثبت کرده و به مدیر فروشگاه کمک می‌ کنند تا کسب و کار خود را بهتر مدیریت کنند.

پایانه فروشگاهی شامل یک دستگاه سخت افزاری (مانند دستگاه پوزو دستگاه‌ لمسی) و نرم ‌افزار است که اجازه می ‌دهد تا اطلاعات فروش، موجودی، مشتریان و سایر اطلاعات مربوط به فروشگاه را به صورت دقیق ثبت کنید.

انواع پایانه فروشگاهی

پایانه های فروشگاهی دارای انواع مختلفی هستند که در ادامه به معرفی آنها پرداخته شده است.

سخت ‌افزاری: این دستگاه ‌ها شامل صفحه نمایش لمسی، کیبورد و یک چاپگر رسید هستند. دستگاه پوز سخت افزاری برای فروشگاه های ثابت به منظور ثبت فروش‌ و پرداخت‌ استفاده می ‌شود.

موبایلی: این دستگاه‌ ها با استفاده از یک تلفن همراه یا تبلت و یک دستگاه خواننده کارت، در محل فروش به کار می‌روند. این دستگاه‌ ها برای فروشگاه‌ هایی که به صورت سیار فعالیت می‌ کنند، مناسب هستند.

 نرم افزاری: این دستگاه ها به صورت رایگان یا با پرداخت هزینه ‌ای برای دستگاه‌ های هوشمند یا کامپیوتر قابل دسترسی هستند. این نرم ‌افزارها به شما کمک می ‌کنند تا فروش‌ های خود را ثبت کنید، پرداخت‌ ها را دریافت کنید و موجودی ‌ها را مدیریت کنید.

 جیبی: این دستگاه‌ ها کوچک ترین اندازه از سایر پایانه فروشگاهی هستند و برای فعالیت ‌های خارج از فضای ثابت مناسب است.

هر یک از انواع دستگاه کارتخوان فروشگاهی کاربردهای خاص خود را دارند و به نوع فعالیت و نیاز فروشگاه بستگی دارد که کدام یک را انتخاب کنند.

دستگاه کارتخوان فروشگاهی

ویژگی های پایانه فروشگاهی

قابلیت اتصال به دستگاه های دیگر مانند کارتخوان‌ ها، ترمینال‌ های بارکدخوان و سیستم های مدیریت انبار و فروش از ویژگی مهم پایانه فروشگاهی است که در ادامه به برخی دیگر از ویژگی های آن پرداخته شده است.

  • صفحه نمایش لمسی بزرگ با رزولوشن بالا: این ویژگی برای نمایش محصولات، قیمت ها، تخفیف ها و سایر جزییات مربوط به محصولات ضروری است.
  • دارای امکانات ویژه: دسترسی سریع به اطلاعات محصول، مثل موجودی، توضیحات، وزن، قیمت و تصاویر جزو امکانات ویژه پایانه های فروشگاهی است.
  • مورد استفاده برای تمام کارت های بانکی و قابلیت انجام تراکنش های مالی: پایانه فروشگاهی باید پرداخت، فروش و موجودی را به صورت کامل نشان دهد و از تمام کارت های بانکی پشتیبانی کند.
  • سرعت و کارآیی بالا: پایانه فروشگاهی باید قابلیت انجام تراکنش های سریع و بدون مشکل را داشته باشد.
  • طراحی کاربرپسند: صفحه نمایش پایانه فروشگاهی باید به شکلی طراحی شده باشد که کاربران بتوانند به راحتی با آن کار کنند و از ظاهر جذاب آن لذت ببرند.
  • گزارش گیری و آنالیز دقیق: پایانه فروشگاهی باید قابلیت ثبت و گزارش گیری دقیق در مورد فروش، موجودی، تخفیف ها را داشته باشد.
  • امنیت: پایانه فروشگاهی باید دارای سیستم امنیتی مناسب برای جلوگیری از نفوذ افراد غیرمجاز و سرقت اطلاعات و تراکنش را داشته باشند.

مزایای پایانه فروشگاهی

استفاده از پایانه های فروشگاهی برای کسب ‌و کار شما دارای مزایای بسیاری است که در ادامه به آن پرداخته شده است.

افزایش دقت: با استفاده از پایانه های فروشگاهی، خطاهای احتمالی در ورود داده ‌ها به حداقل کاهش پیدا می‌ کند و دقت در ثبت فروش ‌ها و تراکنش ‌های مالی افزایش می ‌یابد.

افزایش سرعت: دستگاه کارتخوان فروشگاهی به صورت لحظه ای اطلاعات فروش، موجودی و مالی را ثبت می ‌کند و این کار باعث افزایش سرعت در پردازش تراکنش ‌های مالی و کاهش زمان مورد نیاز برای پردازش هر تراکنش می ‌شود.

بهبود مدیریت موجودی: با استفاده از پایانه های فروشگاهی، شما می ‌توانید موجودی کالاهای خود را بهتر مدیریت کنید، در صورتی که کالایی تمام شده باشد یا کمتر شده باشد، به صورت آنی مطلع شوید.

بهترین پایانه فروشگاهی

بهترین برند دستگاه کارتخوان فروشگاهی، بسته به نیازها و محدودیت ‌های کسب و کار، می تواند متفاوت باشد. در هر صورت باید ویژگی‌های مختلف این دستگاه‌ها از جمله سرعت و دقت پردازش تراکنش‌های مالی، قابلیت‌های امنیتی، سازگاری با کارت‌های بانکی و شبکه در نظر گرفته شود.

از میان بهترین پایانه های فروشگاهی می توان به برند نیولند اشاره کرد. دستگاه نیولند جزو بهترین دستگاه‌ های فروشگاهی محسوب می ‌شود. این دستگاه با استفاده از یک کارت خوان و صفحه نمایش لمسی، به فروشندگان کمک می ‌کند تا تراکنش ‌های مالی را با کارت ‌های بانکی مختلف انجام دهند و فروش محصولات خود را ثبت کنند.

همچنین کارتخوان فروشگاهی نیولند قابلیت اتصال به شبکه‌ های مختلف از جمله Wi-Fi و GPRS را دارد و این امکان را به فروشندگان می‌ دهد تا در هر شرایطی تراکنش ‌های مالی را به راحتی انجام دهند. به همین دلیل، دستگاه نیولند جزو بهترین دستگاه های فروشگاهی محسوب می ‌شود که بسیار محبوب نیز است.

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله کارتخوان سیار نیولند پیشنهاد می شود.

بهترین دستگاه کارتخوان فروشگاهی

کاربرد پایانه فروشگاهی

پایانه فروشگاهی به عنوان یک ابزار مدیریت فروش و پرداخت در کسب‌ و کارهای مختلف، کاربردهای بسیاری دارد. در زیر به برخی از کاربردهای پایانه فروشگاهی در کسب ‌و کارهای مختلف اشاره شده است.

فروشگاه های خرده فروشی: پایانه فروشگاهی در فروشگاه‌ های خرده فروشی جایگاه مهمی را به عنوان ابزاری برای مدیریت تراکنش‌ های مالی، افزایش دقت و سرعت در ثبت فروش ‌ها و مدیریت موجودی کالاها دارد.

رستوران ‌ها: با استفاده از پایانه فروشگاهی، رستوران ‌ها می توانند به صورت بهتری سفارشات مشتریان را ثبت کنند، پرداخت ‌ها را دریافت کنند و از هماهنگی بهتری بین آشپزخانه و سالن رستوران برخوردار شوند.

فروشگاه اینترنتی: پایانه ‌های فروشگاهی برای فروشگاه‌ های اینترنتی نیز مفید هستند؛ زیرا به راحتی می ‌توانند به شبکه های بپردازد‌ و تراکنش‌ های مالی را به صورت آنی و با دقت بالا انجام دهند.

قیمت پایانه فروشگاهی

قیمت پایانه فروشگاهی به عوامل مختلفی وابسته است. در زیر به برخی از این عوامل اشاره شده است.

برند: برندهای مختلف پایانه فروشگاهی، قیمت‌ های متفاوتی دارند. برندهای معروف تر ممکن است هزینه بیشتری داشته باشند.

ویژگی ‌های پایانه فروشگاهی: پایانه فروشگاهی‌ مختلف با ویژگی ‌های متفاوت در بازار عرضه می‌ شوند. پایانه‌ ها با ویژگی‌ های بیشتر، به طور قطع قیمت بالاتری دارند.

نوع خدمات و پشتیبانی: شرکت‌های تأمین کننده پایانه فروشگاهی، خدمات و پشتیبانی بعد از فروش خواهند داشت، بنابراین این مورد نیز می تواند بر قیمت آن تاثیرگذار باشد.

خرید بهترین پایانه فروشگاهی

بهترین پایانه فروشگاهی، ممکن است برای هر کسب ‌و کاری متفاوت باشد؛ زیرا نیازهای هر کسب ‌و کار متفاوت است. با این حال، در زیر به برخی از ویژگی‌ ها و عواملی که باید در خرید بهترین پایانه فروشگاهی مدنظر قرار دهید، اشاره شده است.

سرعت و کارایی: پایانه فروشگاهی شما باید سرعت بالا و عملکرد قابل اطمینانی داشته باشد تا بتوانید معاملات را به سرعت و به صورت دقیق پردازش کنید.

امکان پذیرش پرداخت ‌های مختلف: پایانه فروشگاهی شما باید امکان پذیرش پرداخت ‌های مختلف را داشته باشد، از جمله کارت ‌های اعتباری، کارت ‌های بانکی،NFC  تا بتوانید بهترین تجربه پرداخت را برای مشتریان خود فراهم کنید.

امکانات امنیتی: پایانه فروشگاهی شما باید دارای ویژگی‌ های امنیتی مطلوبی باشد، از جمله رمزنگاری داده ‌ها، قفل کردن دستگاه، تشخیص تقلب تا بتوانید از هر نوع سرقت و تقلبی در‌ حین تراکنش ‌های مالی جلوگیری کنید.

برای خرید دستگاه کارتخوان نیولند ME31که یکی از بهترین و کاربردی ترین دستگاه های کارتخوان موجود در ایران است، می توانید به نوین ارتباط کارنیل مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید